onsdag 5 maj 2010

Lite olika platser


I Uppsala känner jag mig för svår
Obegriplig.
Gnällig
Känslig

I östersund känner jag mig för oinspirerad
Färgglad
Vegitarisk
Ömtålig

I Edinburgh känner jag mig för busig
Oartig
Radikal
Flirtig

I Stockholm är jag rädd för att känna mig fången
Målinriktad
Anonym
oinspirerad


Jag har haft en perioder av småstads och landet romantiseringar i mitt huvud.
Jag har velat gå över broarna, över ån många gånger.
Till små caféer och teatrar. Men kommer jag ända bort till Gränby, ryser jag. Då har verkligheten blivit för påtaglig. Då vill jag skrota alla mina framtidsplaner.
Då skulle jag kunna bo i råttans min hyresvärds palats i gamla stan. I mörkaste Edinburgh igen.
Men bortsätt från det.
Över ån
Till Stockholm, min flyktstad, min en gång i veckan hemstad.
Över ån, till verklighet. Till vardag.

Det är bara drömmerier, jag vill bara ha något som inte finns. Jag bor perfekt på Johannesgatan. Det finns ingen bättre plats för mig.
Jag gillar att höra sång och skratt om natten. Cyklar och skrik på engelska
Jag gillar att höra barnrop.
Allra mest gillar jag att höra bankande på ett hus som staden bygger på om förmiddagarna.
Byggljud mmmmmm Det smakar gott, smakar citronpaj!

Vill stanna.
Kan jag bo i två städer samtidigt?
Nyckelvikskolan är en högt ansedd skola. Svår, svår att lyckas komma in på .
Men kan jag pendla dit?
Kan jag?
Lidingö

Eller låter jag mig dras ner i djupet av svarta himlar. Stirrande rådjur och vatten, vatten igen.
Långt borta. Inga städer.
Konstbubbla.

Jag har sökt bildlärarprogrammet också. Det hör till ett av mina vanligaste grubblerier.
Fast det skulle passa bättre efter ett år på konstskola.

Grubblerinatt.

Inga kommentarer: