måndag 10 maj 2010

Husbåten

Jag bor på en husbåt
Det finns en å som flyter genom alla länder.
Ån är blodomloppet
Artärerna, ådrorna som förgrenar sig.
Ån är ett hav
Jag ser inget land.

I båtens största rum hänger mormors kristallkrona
Det är en sal, en guppande banketthall.
En gumma, spinner garn, för bortom månader av sommar kommer vinter.
Då bor vi vid strandkanten av en stad i vår båt.
En rumänsk by eller en Irländsk huvudstad.
Du får följa med
Vi plockar upp dig vid Rio Negros flodkant
Jag tar med mig dig.
Jag är långt borta nu.

Fabriker släpper ut sina gifter
Vattnets färger är oidentifierbart
Vattnet går att dricka
I Ett annat land. Donau och Volga.
Min flod heter Nilen, Klarälven och en liten bäck på landsbygden.

En natt kommer flickan som har rymt.
Hon med slöjorna och sjalarna.
Jag tycker om hennes hår. Det slingrar och kryper.
Slöjorna har hon framför sina ord. Hon ville inte försöka, men kom till oss ändå.
Sjalens är hennes måleri, det fladdrar i vinden.
Hon vill söderut.

Inga kommentarer: