fredag 19 mars 2010

Forest Café, ett litet palats ett kråkslott i gamla stan.

Jag vill också tänka på Forest Café
Platsen, där jag brukade sitta och ibland ville gråta, speciellt om söndagar
Den dragiga metropolen, med underliga människor och en hund som brukade vilja sitta på mitt bord.
(Jag är rädd för hundar)
På något sätt är det liksom Paris i Edinburgh och Ryssland. Jag var mentalt alltid i Ryssland i Skottland.


Jag skrev ett långt brev till Karena.
Karena var min bästa vän i Skottland. Hon var 22 år, från arbetarstaden Glasgow.
Hon hade något bakom sig som jag, många resor och en treårig utbildning i textil/mode.
När jag tänker på Skottland och konst så tänker jag på Karena.
Ibland har jag ett språk och ett tankesätt som folk inte förstår. Det gör ingenting.
Men Karena förstod.
Jag tänker att det kanske var lättare ibland att kommunicera med människor på ett annat sätt i annat land. Det är så mycket vi inte kan förstå av varandra, bakgrunder, koder, ideologier, värderingar, mode
ord och skämt.
Barndomsminnen
I stället passade mitt sätt att kommunicera så bra i Skottland.
Genom, färger, asseosiaoner och känslor .

Jag skrev ett brev till Karena, eller skrev jag ett brev till mig själv?
Till mig, den jag var i Skottland.
Kanske vill jag åka tillbaka i alla fall, inte för att stanna, aldrig i livet.
Men för att träffa vänner och för att se på Edinburgh och Glasgow från en besökares ögon.
Jag skulle vilja se Glasgow School of art igen.







Glasgow School of Art, Arkitekten heter Mackintosh
Minnen från Glasgow:
Vintage
Fruktansvärda förorter
Tjejer utan skor efter utekvällarna (tradition/kultur för att fötterna blivit trötta)
Konst
Vidsträckta grönområden
Arbetarklass
Stora otroliga fönster
Coola människor
Den breda dialekten
Artighet, trevlighet

Jag vill bara tänka på Glasgow just nu, så Edinburgh får ingen lista

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är en av de klokaste jag vet. Är det inte underligt, när nästan alla jag känner på riktigt är toppstudenter som kan allt, att du endå är tusen gånger klokare. jag tycker om att det är så.

Kajsa

Sara sa...

Åh det var en väldigt fin komplimang. Tack så mycket.
Jag tycker att du är väldigt klok du med.
Kram