fredag 26 februari 2010

Skum

”Ta bort allt skum” Sa en kaka till mig.
En skrivares ord från Wik.
Skum, det är personer. Ja, ni förstår. Personer som fått för mycket uppmärksamhet utan att vara värda det. Så jag och min vän Caroline sa att vi lägger allt skum i en syltburk.
Så får de skumma tillsammans.
Efter många år kommer det vara svart och ekligt slemmigt i den där burken.
Döda råttor kommer flyta upp till ytan.
Ungefär så. En fin bild tycker jag.


Det bästa jag vet är mellanrumsformer.
När krokin går så bra som den gjorde i går får det vara vinter, med inställda tåg, det får vara människor med röster som skär obehagligt och kläder som inte säger något.
Det får vara vad som helst.
Jag ser en mellanrumsform mellan tornen på domkyrkan när jag går hem. Jag ser en mellanrumsform mellan dig och mig. Jag är så glad.


Nu åker jag till Stockholm för att fira eller gråta för att min finaste vallmo Anna Juhlin ska flytta till Öland.



Inga kommentarer: