fredag 1 oktober 2010

Sprickan

Åk inte dit!
Du har varit överallt.
Det finns en stad kvar.
Jag bär på den.
Och jag trodde att jag var klar. Men i alla städer har jag upplöst av mitt sinnestillstånd.

Jag bär på en mörk näckrosdamm
Det kan hända att jag inte orkar, att jag dränks av vattnet.
Det kan hända att caféet som är mitt hjärta här,
slutar att slå.
Om jag inte dricker
kopp efter kopp av det svarta kaffet.


Vi har skrivit prioritetslistor av olika slag.
Längst upp, plats nummer ett.
Är definitionen av dig.
Och du ska jobba! Du ska be, gå upp tidigt, ta tunnelbanan dit,
cykla genom stormen.
Förbi en mardrömshund. Tjäna pengar, läsa våra ord. Gråa bokstäver, tråkig mat.
Inpräntas, impregneras. In under huden, under naglarna. Aldrig att du blir någon annan.
Men jag skriver min egen lista.
Jag går på kroki, varje onsdag och torsdagskväll. Hinner jag inte, orkar jag inte
Migrän och förlorade sömntimmar.

Har jag tappar bort mig.

Inga kommentarer: