söndag 3 oktober 2010

Poesi

En ljusblå natt, en mörk ljusblå natt…Kom jag på att jag gillar färgen purpur.

Nu vet jag vad jag ska göra innan jag ska gå på fest
Jag ska läsa sagor.
Då blir jag mindre nervös och det finns en saga att komma hem till sen,
precis när jag vill.
Nu är temat: högläsning, muntligt berättande. Estrad poesi!
Jag har fått uppgiften att läsa en saga. Och på lektionen i Tordags läste vi det osynliga barnet.
Jag lockas . Men skulle vilja välja en dikt..
Jag lockas men vågar inte fångas.
I helgen var jag på ordsprak. Och hjärtat börjar banka igen. Uppsalas hjärta som jag trodde hade dött.
Jag kommer kanske inte tappa bort poesi.

Och här är några av poeterna:
Jenny Wrangborg
http://www.youtube.com/watch?v=_3eBiilF1jU&feature=related
Oskar Hanska
http://www.youtube.com/watch?v=UUHT25CWpmw&list=QL&feature=BF

Och sist min favorit viliniuspoeten Nijolé Miliauskaité (Död alltså inte med på festivalen)

Bonifratersjukhuset

De valde exilen, vansinnet, glömskan
Nu har deras randiga kläder bleknat
Deras ansikten mist sin färg
De sover så tungt

Sjukhusgården är ännu tung, skräpet
Blåser i vinden, romantikens poeter
Och så han
Ärret på armen, blodet
Som flyter genom venerna

Den narkotiska doften från rönnarna
Vid kulles fot. Klasarna av vita blommor,
Rädda denna stad!
Du såg den från berget

De stannar i en cirkel, tätt ihop
Någon skakar din axel
Och när du väcks ur sömnen ropar du: Jag ville somna

Nijolé Miliauskaité

Inga kommentarer: