måndag 14 juni 2010

Anarki

Jag vill så gärna berätta.
Vad som skapades och vad som dog. Hela staden vaknade och somnade i samma stund. Nu är jag kvar
Och runt mig har regnskogen skövlats, runt mig
Mina spöken
Och andarna är nästan försvunna.
Hur ska vi klara oss nu?

Vi flyttar in i Mumindalen, om vi får.
Det är aldrig tänkbart för mig att stanna. Vi är aldrig välkomna.
”jag är nog inte snusmumriken” Är det sant?

Jag kan inte spå, men det känns som att någonting verkligen är kört.



Men oroa dig inte.
Jag är lika orolig i alla tider. ”det glada tjugotalet”
Som Lågkonjunkturer
Krigstider
Och i en Anarki

Från ordning och reda till anarki. Vad gör man i en hopplös anarki?
I vilda västern.
Utan poliser. Man dricker, man skjuter vilka man vill.
Och man dör.
Jag försöker med garn. Sticka min ordning. Hänga saker i trådar,
Sticka murar ingen kan skjuta genom.
Sticka ett pansarskal.
Sticka en varm sjal.

Sticka historier.

Inga kommentarer: