måndag 19 oktober 2009

Toplistan över kyrkogårdar (som jag någonsin besökt).

En sömnlös söndag natt skriver jag ner min favoritlista jag haft i huvudet.


1. Assistans kyrkogård i Köpenhamn Maj 2009, som jag hittade av slump, för att den låg där vi bodde.
En kyrkogård med gamla och nya gravstenar. Modern konst och människor som sitter i gräset under träden och på gravarna, har picnik och fest.
Jag kallar den för den lyckliga kyrkogården.
Här ligger Kierkegaard och HC Andersen begravda. Jag ville dricka rosévin med dem.
















2. Begravningsplatsen I Montmartre i Paris Juni 2008. Jag visste om att den fanns där, det var ingen slump.
En kyrkogård som breder ut sig under en stor bro i Montmartre.
Mycket gammal, med gravar som små tempel. Katter som stryker omkring. Väldigt vacker. Här ligger Oscar Wilde begraven så vitt jag vet. Eller i alla fall en rad berömda personer.














3. Kyrkogården i Glendalouge på Irland Augusti 2009
På en dagsresa ut på landet i den overkliga naturen hittade vi den här kyrkogården, som har gamla keltiska kors. Mitt bland blå och gröna berg finns denna dal med vita kors.













4. Greyfriars kyrkogård I Edinburgh
Kyrkogården där jag bor. Den mest hemsökta I Storbritannien sägs det. Liten gammal inklämd mellan byggnader och små gator. Jag tänker mest på Sleepy Hollow.
+ poäng för att den är hemsökt och nära.

























5. Den judiska gamla Begravningsplatsen i Prag.
Mossiga Stenar över varandra huller om buller (för att judarna bodde i ett getto och inte hade särskilt mycket plats)


6. Uppsala gamla kyrkogård
En vårdag, hade vi oanständigt en liten förfest med champagne i dyra balklänningar på kyrkogården. (innan vi gick vidare till den riktiga balen)

Och det är så här långt min samling har kommit. Jag har hört talas om Skogskyrkogården i Stockholm men inte hunnit besöka den än och det finns nog mycket mer att upptäcka. I Edinburgh hittade jag en annan kyrkogård utanför det moderna konstmuseet. Den var otroligt obehaglig. Annars trivs jag alltid bra på kyrkogårdar. Den var ovårdad, men vacker. En tunnel av växter, träd och stenar tog mig längre in. Konstig förmultnade lukt. Jag tänkte verkligen på döden här. Tänkte att fortsätter jag in i denna tunnel kommer jag inte tillbaka igen.

Inga kommentarer: