lördag 7 februari 2009

På dina bara knän Ann-Marie Mcdonald

Min bok tog slut i går.
Det betyder att jag inte har något hem längre. För jag bor i böckerna jag läser.
(dock inte i min kurslitteratur)
Det var Kanada, Nova Scotia slutet på 1800 talet till 1950 ungefär.
Pappan var irländare och protestant. Mamman libanesisk katolik.
Deras förhållande var vackert som Romeo och Julia från början. De fick göra uppror!
Men sen lyckas Pappan förstöra alla.
Mamman och alla barnen.

Sommarnatten i tjugo trettiotalets Central Park! Var det vackraste.
Han kunde liksom inte röra vi den. Och musiken , Jazzen som inte var rätt, kunde han inte ta bort.
Jag tyckte nog bäst om Materia (mamman) och Frances (mellansystern)
Men det underbara dagbokskapitlet, med Kathleen (storasyster) i New York är nog det bästa!

Inga kommentarer: